Pojęcie i zadanie estetyki cz. 28

Odkupienie to jednak pojmował Schopenhauer nie w żydowsko-chrześcjański, ale w indyjski sposób. Schopenhauer, jak Fichte, wychodzi z założeń Kanta. Pierwsza zasada brzmi: Świat jest moim wyobrażeniem. Nie zatrzymuje on się jednak, jak Fichte, u podmiotu, lecz idąc dalej, usiłuje poznać rzecz w sobie, czyli istotę rzeczy. Dochodzi zaś do zupełnie odmiennego wyniku. Kant powiada: istota rzeczy nie da się poznać; pewną jest dla nas tylko forma. Schopenhauer zaś mówi: istota rzeczy leży przed nami, nie jako pojecie lub spekulacja mózgu, lecz jako rzeczywistość: jest nią wola. Nauka o woli stanowiła już u Fichtego i Kanta część zasadniczą. Tu jednak pod wpływem indyjskiej filozofii nabrała odrębnego kształtu. Wola tworzy świat. Gdyby tu wola znaczyła tyle, co ,,dobro”, pogodziłyby się z nią utarte wyobrażenia religijne, a nawet panteizm. Ale u Schopenhauera zgrzeszyła wola, stając się wołg do życia. Jednostka więc żyjąca jedynie z tej zepsutej woli do życia, cierpi słusznie, aż znowu ją w sobie przemoże i wróci do czystego pojęciowego bytu. Na miejsce chellinąowskiej tożsamości natury i ducha, postawił Schopenhauer przyczynową zależność woli i wyobrażenia. Świat składa się z tych dwóch czynników.

Comments

  1. Reklama:

    To Cię zainteresuje:

    filtr węglowy
    filtry galwaniczne
    filtry powietrza
    filtry sprężonego powietrza
    firmy remontowo budowlane Bydgoszcz
    fizjoterapeuci
    Fizykoterapia Warszawa
    fontanny czekoladowe
    frędzle
    frędzle ozdobne