Zabawy dla dzieci z autyzmem

Pojęcie i zadanie estetyki cz. 6

Gottsched żądał od poezji naśladownictwa natury, kierowanego rozsądkiem – niczego więcej. Szwajcarowie zaczęli natomiast poznawać istotę swobodniejszej fantazji i jej znaczenie dla sztuki. Breitinger wołał już w r. 1740 o logikę fantazji! Zwyczajna doktryna estetyczna brzmiała tak: Dobro jest rzeczą najwyższą. Panujący wówczas deizm w moralności widział najwyższe dobro. Piękno ma zadanie, jak wszystko inne, Zabawy dla dzieci z autyzmem
Category: Pojęcie i zakres estetyki

Pojęcie i zadanie estetyki cz. 11

Estetyka dla Kanta była w ogóle rzeczą podrzędnej wagi. Ostatni potężny zwrot w poezji mało go obchodził. Zajmuje się zaś tą nauką w swej: „Krytyce władzy sądu”. Jest to czysto teoretyczne zastanawianie się nad pojęciami piękna i wzniosłości na tle ustanowionych w: „Krytyce Czystego rozumu” zasad ludzkiego poznania. Na próżno zwalczał Herder z bezbrzeżnym rozgoryczeniem Zabawy dla dzieci z autyzmem
Category: Pojęcie i zakres estetyki

Pojęcie i zadanie estetyki cz. 13

Dziwny to ruch był, który wszczęli ci dwaj mężowie – Fichte i Szyler. Życie ogółu cechowało się płaskością pojęć. Aby go z niej wydobyć , potrzeba było najwyszukańszych kontrastów. Długo panowała sucha płaskość; na długo więc zagospodarzyć miała teraz przesada. Fichte, rozpatrując najdalsze wynikłości Kantowskiej nauki, postawił świat wobec zdrowego rozsądku — na głowie. Zamiast Zabawy dla dzieci z autyzmem
Category: Pojęcie i zakres estetyki

Pojęcie i zadanie estetyki cz. 19

Powracając do estetyki, nadmieniliśmy już powyżej, że Fichte nie zajmował się prawie wcale światem zjawisk, uważając go wyłącznie za podmiotowe wyobrażenie człowieka. Byłoby jednak rzeczą dziwną, gdyby na dnie ówczesnego postępu nauk przyrodniczych i rozkwitu poezji, na dnie ożywionego ruchu w każdej dziedzinie sztuki, w architekturze, rzeźbie, malarstwie i muzyce, nie znalazła się żadna nowa Zabawy dla dzieci z autyzmem
Category: Pojęcie i zakres estetyki

Pojęcie i zadanie estetyki cz. 2

Drudzy, bacząc głównie na uczucie przyjemności lub odrazy wywołane wrażeniem zmysłów nazywają estetykę, nauką smaku. Inni widzą w niej logikę fantazji, a niektórzy znów powiadają, że zadaniem jej tylko oznaczenie pięknych stosunków formy. Są wreszcie określenia jeszcze inne. Najlepiej posłuży do wyjaśnienia istoty i zakresu estetyki krótki pogląd na główniejsze jej szkoły i pojmowania w Zabawy dla dzieci z autyzmem
Category: Pojęcie i zakres estetyki

Pojęcie i zadanie estetyki cz. 1

Estetyka czyli nauka o zmysłowych spostrzeżeniach i wywołanych przez nie uczuciach obejmuje cały obszar zjawisk, o ile takowe odnoszą Jako umiejętność zajmuje się do tkwiącego w nas uczucia piękna i brzydoty. zajmuje się estetyka wytłumaczeniem istoty piękna i jego objawami, nie uczy zaś go tworzyć. Do tego służy tylko pośrednio. Określa pojęcie piękna i brzydoty. Zabawy dla dzieci z autyzmem
Category: Pojęcie i zakres estetyki

Pojęcie i zadanie estetyki cz. 5

Patrzymy na doskonałość rzeczy, stworzoną wieczystym prawem i uczuwamy stąd radość w miarę naszego poznania i dobrych skłonności. Piękność natury jest tak wspaniały, podziwianie jej taką daje rozkosz, a wywołane przez nią wzruszenia taki niosą pożytek już w tern życiu, że kto w nią patrzy, zrzecze się chętnie wszelkich innych przyjemnostek. wałek pa6 W tych Zabawy dla dzieci z autyzmem
Category: Pojęcie i zakres estetyki

Pojęcie i zadanie estetyki cz. 12

Kant umieścił estetykę po środku, między filozofią czystą a praktyczną. Szyler poeta-myśliciel, nie ujmując jej charakteru umiejętności pośredniczącej, postawił ją przecież na szczycie, oddając pojęciom estetycznym wychowanie rodu ludzkiego i obronę przeciwko wykroczeniom jednostronnego rozumu lub naturalnych popędów. Szyler upatrywał w tym jutrzenkę idealnej cywilizacji. kruszywa Warszawa W latach młodzieńczych wypowiadał socjalno – polityczne dążności Zabawy dla dzieci z autyzmem
Category: Pojęcie i zakres estetyki

Pojęcie i zadanie estetyki cz. 18

Któż by chciał przeczyć, że nowa filozofia znakomite przyniosła owoce, lub że uderza w niej olbrzymia śmiałość i siła? Ale kto również nie przyzna, że ogromne zasoby sił duchowych roztrwoniła bez celu? Spójrzmy na tyle głów zmęczonych, które ślęczały nad nią, błąkając się po ciemnych jej chodnikach! Spójrzmy na tę dumę wyniosłą, rzucającą na lud Zabawy dla dzieci z autyzmem
Category: Pojęcie i zakres estetyki

Pojęcie i zadanie estetyki cz. 17

Gród średniowieczny z wąskimi, pełnymi zabytków ulicami, z katedry przerastający wszystko, jako punkt środkowy miasta, z całym tłumem napiętrzonych bezładnie domostw, z różno-wzorami kontrastami świateł, cieni i światło-cienia, z silnym obmurowaniem i okratowany bramy – oto nowa scholastyka. Jeżeli tam prawidłowość krępuje wolny oddech, tu odstręcza chaos i natłoczenie; jeżeli tam za wiele słońca i Zabawy dla dzieci z autyzmem
Category: Pojęcie i zakres estetyki

Zabawy dla dzieci z autyzmem